Inpakstations zijn een onmisbaar onderdeel in een magazijn. Door een efficiënt ingericht inpakstation kan je ervoor zorgen dat medewerkers sneller, efficiënter en comfortabeler hun werk kunnen uitvoeren. Dit scheelt niet alleen tijd, maar maakt het werk ook nog eens een stuk prettiger en gemakkelijker. Er zijn veel verschillende tips voor jouw inpaktafel en wij hebben de beste tips voor efficiënt inpakken voor jou op een rijtje gezet.
Tip 1: Maak gebruik van de juiste inpaktafel
Er zijn verschillende soorten inpaktafels verkrijgbaar. Van een zeer compacte tafel tot aan een extra grote tafel. Het is afhankelijk van je producten, magazijn en medewerkers wat voor tafel bij de bedrijfsvoering past. Om de juiste inpaktafel te kiezen, moet je rekening houden met een aantal aspecten.
Houd rekening met het gewicht en de omvang
Het is belangrijk om te kijken naar het gewicht dat de tafel kan dragen en aan de grootte van de tafel. Afhankelijk van jouw producten, dien je deze afweging te maken. Wanneer jij met zeer zware producten werkt, moet de tafel dit namelijk wel kunnen houden. Tevens spelen de afmetingen van de artikelen ook een rol. Als laatste raden we ook aan om te kiezen voor een verstelbare verpakkingstafel, zodat iedere medewerker op zijn of haar hoogte het werk kan uitvoeren. Dit maakt het niet alleen een stuk comfortabeler voor de medewerker, maar bevordert hierdoor ook de productiviteit.
Tip 2: Kies de juiste werkmiddelen en verpakkingsmaterialen
Tijdens het inpakken heb je verschillende middelen en verpakkingsmaterialen nodig. Het is belangrijk dat deze tools aanwezig zijn en makkelijk te pakken zijn bij de verpakkingstafel. Hierdoor kan er namelijk efficiënter gewerkt worden en hoeft er niet eerst heel het magazijn rondgelopen te worden op zoek naar de middelen. Welke tools je precies nodig hebt, is afhankelijk van je producten. Wij hebben een paar tools op een rijtje gezet die in geen geval mogen ontbreken op de verpakkingstafel:
- Dozen, enveloppen en verzendzakken
- Tape en taperoller
- Verzendetiketten en (label)printer
- Opvulmateriaal, zoals luchtkussentjes
Tip 3: Zorg voor de juiste hardware
Naast de juiste werkmiddelen en verpakkingsmaterialen, is hardware ook zeer belangrijk tijdens het inpakken. Zo raden we aan om een vaste computer per werkplek neer te zetten. Om zo efficiënt mogelijk te werken zorg je dat de computer voldoende werkgeheugen heeft, een bekabelde internetverbinding en een goede processor voor de snelheid. Daarnaast is het belangrijk dat de computer toegang heeft tot het WMS-systeem, waar je alle informatie over de orders kunt vinden. Naast een computer raden we ook aan om de volgende hardware te verzorgen per tafel:
- Een laser printer om snel pakbonnen af te drukken
- Een barcode scanner om eenvoudig de pakketten te scannen en fouten te voorkomen
- Een pakket weegschaal om snel en efficiënt het gewicht te bepalen
Tip 4: De software mag ook niet ontbreken
We benoemden het net al: een computer die toegang geeft tot het WMS-systeem. Dit systeem mag zeer zeker niet ontbreken. Het WMS-systeem van www.montawms.com/nl/ helpt je het logistieke proces te digitaliseren. Zo bereid je het magazijn voor op de toekomst, verbetert het de voorraadbeheersing, vermindert het fouten en zorgt het ook voor minder papierverspilling.
Tip 5: Opgeruimd staat netjes
Last but not least: geef al je materialen bij de inpaktafels een vaste plaats. Zo hoeft er niet gezocht te worden naar middelen of benodigde verpakmaterialen en kan er efficiënt en productief gewerkt worden. Rommel dient zo snel mogelijk opgeruimd te worden, dus zorg ook voor een prullenbak bij je werkplek, zodat alles eenvoudig opgeruimd kan worden en er de volgende dag weer met een frisse start begonnen kan w